Regio-infrastructuur

Regionale samenwerkingen

Scholen en lerarenopleidingen hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor genoeg blijvende, blijvend goede leraren. Hiertoe wordt veel samengewerkt in verschillende elkaar (deels) overlappende samenwerkingen die gestuurd worden vanuit de beleidslijnen Samen Opleiden & Professionaliseren en Regionale aanpak personeelstekorten (RAP). Onder de term regio-infrastructuur geven we een overzicht van deze samenwerkingen (zie ook: interactieve regiokaart). 


 

Samen Opleiden

In partnerschappen tussen scholen en lerarenopleidingen leiden we nieuwe leraren op voor de (nabije) toekomst. Bij samen opleiden wordt 40% van het curriculum verzorgd door en in het werkveld. Studenten leren en ervaren daarmee al tijdens hun studie hoe het is om werkelijk leraar te zijn. We streven ernaar om alle studenten op deze manier op te leiden. Ook landelijk beleid stuurt daarop aan. 

Overzicht partnerschappen PO/(V)SO
Overzicht partnerschappen VO/MBO

Het landelijk platform Samen Opleiden & Professionaliseren ondersteunt de ontwikkelingen en publiceerde in oktober 2022 een factpact over de groei naar 100% samen opleiden. 

Regionale aanpak personeelstekorten

Arbeidsmarktvraagstukken worden gezamenlijk aangepakt in de subsidielijn Regionale aanpak personeelstekorten. 

Met de subsidieregeling Regionale Aanpak Personeelstekorten (RAP) stimuleert het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) besturen, lerarenopleidingen en andere partijen om de tekorten gezamenlijk aan te pakken op regionaal niveau. Dit is een vervolg op de Regionale Aanpak Lerarentekort (RAL) waarmee meer dan 60 regio's in 2019 zijn gestart. De RAP-regeling is verlengd tot uiterlijk december 2023.

Overzicht RAP-projecten

Ondersteuning op (regionale) arbeidsmarktvraagstukken wordt geboden door ArbeidsmarktplatformPO, VOION en Stichting Onderwijsarbeidsmarktfonds MBO.

Suggesties, opmerkingen en/of vragen? Stuur ons een bericht.